Salut
Log in

Sanatate


  • 5 semne că ai luat-o razna

    adesea schimbări bruşte de dispoziţie şi nu reuşeşti nicicum să le controlezi? Află care sunt cele mai frecvente semne care anunţă tulburarea bipolară sau maniaco-depresivă, o afecţiune care este tot mai întâlnită.

     

    Tulburarea bipolară sau tulburarea maniaco-depresivă este o afecţiune psihică ce se manifestă prin schimbări extreme de dispoziţie, de la depresii severe până la episoade maniace. De regulă, aceste episoade maniaco-depresive se întind pe o perioadă de câteva săptămâni sau chiar luni, iar cauzele apariţiei nu sunt pe deplin înţelese. Singura cauză clar stabilită este factorul genetic, astfel că dacă ai în familie cazuri de tulburare bipolară, riscul de apariţie a unei forme de tulburare este de 4-10 ori mai mare. 

    Potrivit specialiştilor de la Mayo Clinic, alţi factori care pot să declanşeze episoadele maniaco-depresive sunt:

    • dezechilibrul neurotransmiţătorilor
    • dezechilibre hormonale
    • stresul
    • dependenţa de droguri sau alcool
    • experienţele traumatice, abuzurile fizice şi psihice din copilărie
    • traumatisme asupra creierului.


    Deşi simptomele asociate acestui tip de tulburare diferă de la o persoană la alta, specialiştii au identificat câteva semne care frecvent întâlnite la persoanele cu tulburare bipolară:

    1. Ai schimbări extreme de dispoziţie: ai stări de tristeţe şi depresie fără motiv, după care devii brusc euforică 
    2. Pe lângă depresie, ai episoade maniace de dispoziţie euforică, hiperactivă, agitată, logoree
    3. Ai halucinaţii 
    4. Suferi de insomnie şi nu simţi nevoia de somn
    5. Ai tendinţe suicidare.


    Avem cu toţii episoade de tristeţe sau depresie uşoară, însă în cazul persoanelor cu tulburare bipolară acestea persistă şi sunt mult mai intens resimţite. Dacă ai constatat că o persoană apropiată trece brusc de la o stare de dispoziţie la alta şi are episoade maniacale este indicat să o îndrumi către un psihoterapeut. Tratamentul va consta atât în medicaţie, cât şi în sedinţte de psihoterapie. 

    Depresia severă care însoţeşte episoadele maniacale este foarte accentuată şi se manifestă prin tristeţe, anxietate, gânduri suicidare, oboseală pesistentă, dificultăţi de concentrare, iritabilitate. La nivel global, depresia afectează aproximativ 121 de milioane de oameni, numai în Europa se estimează nu mai puţin de 50 de milioane de persoane care suferă de această boală.

    În prezent, depresia majoră este a patra boală ca răspândire pe glob, reprezentând una dintre problemele grave de sănătate ale omului contemporan. Conform estimărilor World Health Organization, în anul 2020 depresia va fi a doua cauză de dizabilitate, imediat după afecţiunile cardiovasculare.

    Prevalenţa depresiei este de două ori mai mare la femei decât la bărbaţi, prezentând o creştere semnificativă odată cu vârsta. Una din patru femei va primi tratament pentru depresie la un moment dat, comparativ cu unul din zece bărbaţi

    Read more »
  • 8 cele mai bune alimente pentru o inimă sănătoasă

    Somonul şi ciocolata neagră au un efect protector recunoscut de numeroşi cercetători. Descoperă ce altceva nu trebuie să-ţi lipsească din dietă.

    Alimentaţia are un rol important asupra sănătăţii inimii. Cercetările arată că grăsimile saturate din produsele de origine animală sunt nocive pentru inimă atunci când sunt consumate în cantităţi exagerate. Reducând porţiile la 2-3 pe săptămână şi introducând în alimentaţia ta câteva alimente esenţiale poţi să-ţi protejezi inima de boli. Iată care sunt cele mai importante alimente recunoscute pentru rolul lor cardioprotector:


    1. Somonul


    Potrivit recomandărilor oferite de Asociaţia Americană a Inimii trebuie să consumăm peşte de două ori pe săptămână. Specialiştii recomandă în special consumul somonului proaspăt, datorită conţinutului său bogat în acizi graşi omega-3, esenţiali pentru inimă. Aceste grăsimi sănătoase protejează inima de boli şi scad nivelul colesterolului rău. 


    2. Uleiul de măsline de calitate


    Înlocuieşte untul cu uleiul de măsline extravirgin în mâncărurile pe care le prepari, deoarece îţi vei proteja inima. Uleiul de măsline conţine grăsimi sănătoase care scad colesterolul şi previn apariţia bolilor cardiovasculare. 


    3. Oleaginoasele (nuci)


    Un studiu realizat în 2011 arată că dacă înlocuieşti carnea roşie în cantităţi exagerate cu surse mai uşoare de proteine, cum ar fi oleaginoasele (nuci), scade riscul de infarct cu 17%. Grăsimile nesaturate care se regăsesc în nucile crude reduc colesterolul rău în comparaţie cu cele saturate din carnea roşie care-l măresc.


    4. Terciul de ovăz


    Conţine fibre solubile care se regăsesc în toate cerealele integrale şi au rolul de a reduce absorbţia colesterolului rău în sânge. Astfel, arterele sunt curate şi riscul de boli cardiovasculare este redus.

    5. Ciocolata neagră


    Flavonoidele din ciocolata neagră au rolul de a scădea colesterolul rău, potolind în acelaşi timp pofta de ceva dulce. Ciocolata neagră consumată cu moderaţie stabilizează tensiunea arterială şi previne formarea cheagurilor de sânge. 


    6. Soia


    Este o sursă buna de proteine, fără adaos de grăsimi saturate care se regăsesc de regulă în produsele de origine animală. Astfel, vei putea să consumi mai puţină carne roşie care abundă în grăsimi saturate şi poate să îmbolnăvească inima dacă exagerezi cu cantităţile. 


    7. Roşiile


    Au un conţinut ridicat de licopen, un puternic antioxidant care previne apariţia bolilor de inimă datorită proprietăţilor sale anti-inflamatorii. 


    8. Cartofii obişnuiţi şi dulci


    Cartofii dulci conţin o sumenedie de nutrienţi care apără corpul de boli. Dar şi cartofii obişnuiţi au un conţinut ridicat de fibre şi potasiu care au grijă ca inima ta să fie sănătoasă şi să funcţioneze bine.
    Read more »
  • 6 paşi de urmat pentru a-ţi feri inima de boli

    Descoperă care sunt factorii de risc pentru afecţiunile cardiovasculare şi cum poţi să-i controlezi, astfel încât organismul tău să nu aibă de suferit!

    Bolile de inimă reprezintă principala cauză de mortalitate la nivel mondial. În România, aproximativ 150.000 de persoane mor anual din cauza bolior cardiovasculare, avertizează Prof. Dr. Dan Gaiţă, preşedintele Fundaţiei Române a Inimii. Potrivit specialistului, această cifră reprezintă circa 60% din totalul deceselor înregistrate la noi. 

    Principalii factori care cresc riscul de a face boli de inimă sunt: hipertensiunea arterială, colesterolul mărit, obezitatea, diabetul zaharat, fumatul şi sedentarismul. 

    Prin urmare, cel mai important lucru pentru a preveni îmbolnăvirea inimii este de a împiedica apariţia acestor afecţiuni sau de a le ţine sub control prin analize periodice, tratament recomandat de un specialist şi o dietă echilibrată. 

    Iată cinci paşi care te pot ajuta să-ţi fereşti inima de boli

    1. Măsoară periodic tensiunea arterială!


    Hipertensiunea arterială reprezintă cel mai răspândit factor de risc cardiovascular de pe glob. Până la vârsta de 50 de ani, 1 din 5 oameni are hipertensiune arterială, după vârsta de 50 de ani, 1 din 3, iar după vârsta de 65 de ani, 2 din 3. Se estimează că în România sunt peste cinci milioane de hipertensivi.

    Creșterea valorilor tensiunii arteriale are două mari efecte negative asupra organismului uman: îmbătrânirea vaselor și suprasolicitarea inimii. Cele mai importante complicaţii ale hipertensiunii arteriale sunt: insuficienţa cardiacă, angina pectorală și infarctul de miocard, accidentul vascular cerebral, insuficienţa renală.

    Mergi la un consult periodic la medicul cardiolog şi respectă planul de dietă recomandat de specialist. Este important să renunţi la fumat şi să reduci consumul de sare, alcool şi alimente bogate în grăsimi. 

    2. Include în dietă alimente care scad colesterolul rău


    Analizele de sânge periodice sunt recomandate pentru a menţine sub supraveghere nivelul colesterolului. Pe lângă tratamentul recomandat de specialist este important să acorzi atenţie alimentaţiei. O dietă săracă în grăsimi nesănătoase (în special prăjeli, patiserie, prăjituri, unt, brânzeturi grase, carne grasă) este esenţială. În schimb, include în alimentaţie grăsimile sănătoase care au rolul de a scădea colesterolul rău şi alte alimente recunoscute pentru beneficiile pe care le aduc asupra inimii. Iată care sunt recomandările celebrului Dr. Oz:

    • struguri negri
    • banane
    • somon
    • sardine
    • ulei de măsline
    • usturoi
    • spanac
    • ciocolată neagră
    • avocado
    • nuci şi seminţe crude.

    Reţine! Cu cât este mai mare colesterolul rău (LDL), cu atât mai mare este şi riscul ca tu să faci o boală de inimă. De asemenea, cu cât este mai mic colesterolul bun (HDL), cu atât este mai crescut riscul de boală cardiacă.

    Valorile normale ale colesterolului:

    • colesterolul total = sub 200 miligrame la decilitru (mg/dl)
    • colesterolul rău LDL = sub 100 miligrame la decilitru (mg/dl)
    • colesterolul bun HDL = peste 60 miligrame la decilitru (mg/dl)
    • trigliceridele = sub 150 miligrame la decilitru (mg/dl).

    3. Menţine-te la o greutate corporală normală!


    Depune eforturi serioase pentru a scăpa de surplusul de kilograme care îţi îmbolnăveşte inima. Alege alimente sănătoase, hipocalorice care te ajută să slăbeşti şi evită mesele copioase luate seara târziu. 

    Chiar şi câteva kilograme pot să îmbunătăţească sănătatea inimii. În plus, pieredea masei adipoase din jurul abdomenului este cel mai bun lucru, deoarece are un impact semnificativ asupra inimii.


    4. Testează glicemia cel puţin o dată pe an!


    Din cauza stilului de viaţă, numărul celor care au glicemia peste limite creşte de la an la an, iar cei mai mulţi află că suferă de boli ale inimii în stadii mai avansate ale bolii. Tocmai de aceea specialiştii atrag atenţia cât este de importantă prevenţia şi, implicit, testarea anuală a glicemiei pentru a preveni apariţia diabetului zaharat.


    5. Renunţă la fumat!


    Fumatul, chiar și ocazional, mărește dramatic probabilitatea de a dezvolta o boală a inimii. Combinat cu pilule contraceptive  crește foarte mult riscul de infarct în rândul femeilor, care se accentuează după vârsta de 35 de ani.

    Vestea bună este că, atunci când ne lăsăm de fumat, numai într-un an, riscul de afecțiuni cardiace scade considerabil.


    6. Mişcarea trebuie să fie practicată cu regularitate


    Mişcarea este foarte importantă şi pentru menţinerea sănătăţii inimii. Atenţie ȋnsă, nu este nevoie de sport de performanţă, ci mai degrabă de mişcare uşoară practicată cu regularitate! Fă cel puţin 30 - 45 de minute de activitate fizică pe zi!

    Read more »
  • Top 9 cele mai sănătoase ceaiuri

    1. Ceaiul verde este bun la toate
    În urma studiilor care s-u făcut, ceaiul verde este una dintre acele băuturi vindecătoare care are efecte miraculoase asupra sănătăţii în general. Este recunoscut pentru capacitatea de a preveni cancerul, instalarea demenţei, dar şi pentru că ajută la slăbit. 


    2. Ceaiul alb împiedică apariţia ridurilor
    Este sortimentul de ceai cel mai puţin procesat, find foarte bogat în polifenoli, spune Dr. Oz. Ceaiul alb conţine un antioxidant numit ECGC care împiedică depunerile adipoase şi apariţia ridurilor. De asemenea, se pare că tot datorită acestui antioxidant, ceaiul alb protejează colonul de cancer. 


    3. Ceaiul oolong te ajută să slăbeşti
    Acest tip de ceai are rolul de a stimula metabolismul, accelerând arderea grăsimilor. Efectul este asigurat de combinaţia dintre catechină şi cafeină şi durează până la două ore după ce ai consumat ceaiul. Un alt motiv pentru care Dr. Oz recomandă consumul acestui ceai este pentru conţinutul său bogat în polifenoli care împiedică depunerea grăsimilor. Potrivit cercetărilor, consumul regulat de ceai oolong te scapă de kilogramele în plus şi subţiază talia. Consumă ceai oolong, însă fără să-l îndulceşti cu mult zahăr pentru că acesta va anula efectele benefice.

    4. Ceaiul negru împrospătează respiraţia
    Datorită compuşilor săi, ceaiul negru împiedică formarea plăcii dentare, unul dintre factorii care pot să cauzeze respiraţia urât mirositoare. Studiile arată că un consum regulat de ceai negru inhibă formarea bacteriilor în cavitatea bucală. Pe lângă acest efect benefic pe care îl are asupra danturii, ceaiul negru poate să prevină apariţia diabetului şi împiedică depunerile de grăsime în zona abdomenului. 


    5. Ceaiul de ghimbir te scapă de durerile de cap
    Are un puternic efect antiinflamator şi te scapă de durerea de cap la fel de rapid precum o face aspirina, susţine Dr. Oz. Consumă o cană cu ceai de ghimbir atunci când te doare capul, în loc să apelezi la tot soiul de tratamente medicamentoase. 


    6. Ceaiul de mentă te ajută să scapi de constipaţie
    Dr. Oz recomandă o ceaşcă de ceai de mentă atunci când ai probleme cu constipaţia. Acesta va ajuta la reglarea tranzitului intestinal şi te scapă de această problemă. 


    7. Ceaiul de urzică este bun pentru alergii
    Această plantă conţine antihistaminice naturale care previn diversele simptome cauzate de alergii (nas înfundat, strănut, mâncărimi oculare). Dr. Oz recomandă să laşi urzica la infuzat 15-20 de minute. Poţi consuma acest ceai cu lămâie. 


    8. Ceaiul de ginseng creşte libidoul
    Dr. Oz recomandă ceaiul de ginseng pentru că îmbunătăţeşte viaţa sexuală şi combate disfuncţiile erectile. De asemenea, măreşte producţia de spermă şi ajută la obţinerea unui orgasm mai intens atât la femei, cât şi la bărbaţi. 


    9. Ceaiul din rădăcină de valeriană te ajută să dormi bine
    Dacă ai probleme cu somnul, Dr. Oz îţi recomandă ceaiul de valeriană. Datorită compuşilor săi, valeriană are efecte sedative şi te ajută să adormi mult mai repede. Consumă o cană cu ceai de valeriană cu câteva ore înainte de a merge la somn, în loc de a apela la somnifere. 

    Read more »
  • 6 soluţii practice ca să nu te prindă răceala iarna asta

    Spălatul mâinilor este regula de bază care te fereşte de probleme. Însă statisticile arată că foarte multă lume nu o respectă întocmai, în special după folosirea toaletei.
    Chiar dacă temperaturile sunt în continuă scădere poţi să te fereşti de o răceală cruntă dacă urmezi câteva sfaturi simple


    1. Spală-te des pe mâini!


    Chiar dacă este o regulă de bază, se pare că statisticile arată că doar 50% dintre femei o aplică atunci când ies de la toaletă, iar numărul bărbaţilor care urmează această regulă este şi mai mic. Este un avertisment important pe care-l trimite Dr. Oz, deoarece aceasta este una dintre cele mai eficiente metode pentru a te feri de infecţii. Spală-te pe mâini de mai multe ori pe zi şi în special după ce ai fost la toaletă!


    2. Sport în aer liber chiar dacă e frig


    Potrivit specialistului, exerciţiile fizice efectuate în aer liber chiar şi atunci când temperaturile sunt scăzute sunt esenţiale pentru întărirea organismului.
    Fie că faci o plimbare, jogging sau mergi cu bicicleta, aceste activităţi efectuate afară te vor proteja de infecţii şi răceli. Studiile arată că persoanele care au o viaţă activă sunt mai puţin predispuse răcelilor, susţine Dr. Oz.


    3. Alimentaţia sănătoasă chiar te ajută


    Nu există nicio reţetă mai eficientă pentru întărirea sistemului imunitar în afară de consumul ridicat de legume şi fructe proaspete. Este important să ai o alimentaţie variaţă, să optezi pentru alimente proaspete în culori diferite pentru a-i asigura corpului nutrienţii esenţiali de care are nevoie în fiecare zi. Astfel că nu trebuie să excluzi din dietă legumele proaspete pe perioada iernii şi să consumi fructe bogate în vitamina C. Pe lângă acestea, specialistul recomandă şi consumul nucilor şi a seminţelor crude

    4. Păstrează o lungime normală a unghiilor


    Tăierea unghiilor este esenţială, susţine specialistul, deoarece când te speli pe mâini bacteriile şi mizeria nu vor rămâne sub ele. Unghiile lungi adună mai multe bacterii care sunt greu de îndepărtat printr-o simplă spălare a mâinilor, favorizând astfel riscul de îmbolnăvire. Un alt lucru pe care Dr. Oz în recomandă este acela de a scăpa de obiceiul de a-ţi roade unghiile. Acest obicei favorizează transferul bacteriilor direct în gură. 


    5. Ai grijă cum foloseşti toaletele publice!


    Atunci când foloseşti o toaletă publică este important să foloseşti un şerveţel pentru a închide şi a deschide uşile. Orice obiect care este atins frecvent de persoanele care ajung acolo este un pericol care favorizează îmbolnăvirea, de aceea este bine să foloseşti o măsură de protecţie atunci când este posibil. 


    6. Respectă programul de somn!


    Lipsa somnului slăbeşte organismul şi-l predispune la îmbolnăvire, avertizează Dr. Oz. Specialiştii nu au găsit o explicaţie clară, însă au constatat că somnul este vital pentru corp şi-l protejează de boli. Dacă dormi sub şapte ore pe noapte trebuie să lucrezi puţin la programul de somn şi să-l prelungeşti pentru a-ţi întări corpul, recomandă Dr. Oz
    Read more »
RSS